dinsdag 22 maart 2011

Wol verven

Het is lente, de balkondeuren kunnen open en dat betekent dat ik mijn zelfgesponnen wol weer kan verven. Er komen best veel gassen vrij, ook als je met planten verft, dus moeten de ramen en deuren zoveel mogelijk open. Gisteren was het mijn eerste verfdag in 2011. Voor het eerst heb ik met gemalen verfstoffen gewerkt, normaal doe ik dat met de hele plant of delen daarvan zoals boerenwormkruid, brandnetel, hopbellen, etc. die ik zelf kweek of langs de kant pluk. Maar Verfmolen de Kat maakt prachtige verfstoffen van veelal inheemse planten/zaden en die wilde ik toch ook eens proberen.

spaghetti in tomatensaus of wol in annattosoep
Gisteren voor het eerst met annatto geverfd. Annatto is een verfstof dat wordt gewonnen uit de zaden van de Orleaanboom/Urukuboom uit Amerika. Het werd al eeuwen door de Indianen gebruikt om voedsel en chocolade te kleuren.Tegenwoordig wordt het algemeen in de voedingsmiddelen industrie gebruikt om bijvoorbeeld kaas, tomatensoep e.d. een diepere tint te geven. Het is een prima kleurstof om wol oranje te kleuren. De wol heb ik eerst in aluin en wijnsteenzuur gebeitst. De gemalen annato heb ik opgelost in heet water en daarna gezeefd door een kaasdoek. In het verfwater heb ik de wol een uur laten sudderen. Het is altijd erg spannend om te zien welke kleur de wol uiteindelijk wordt, soms valt het tegen en is het een beetje grauw geworden maar nu is het echt prachtig geworden; ik ben heel blij met deze oranje wol met gouden gloed.

oranje wol met gouden gloed

Een andere nieuwe kleurstof die ik gisteren probeerde is henna rood. Al jaar en dag bekend van het haarkleurmiddel te koop bij de toko. Molen de Kat maalt ook henna en is heel fijn in gebruik. De wol heb ik eerst in de aluin en wijnsteenzuur gebeitst en de henna heb ik opgelost in heet water en door een kaasdoek gezeefd. De kleur lijkt op die van annatto maar is minder fel oranje meer zalmkleurig. De kleuren op de foto's komen nooit tot zijn recht. Maar ik word heel vrolijk als ik naar mijn zonnige wol kijk.


links annatto - rechts henna

3 opmerkingen:

  1. Kan me voorstellen dat je er blij mee bent, de kleuren zijn heel sprekend geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kleuren zijn het geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. als je rood wilt van de annatto moet er iets met vet gebeuren: het geel is wateroplosbaar en het rood is alleen in vet oplosbaar, maar ik heb er nog niet mee geverfd.

    BeantwoordenVerwijderen