zondag 27 maart 2011

Breimachine

Tot nu toe brei ik alles met de hand op twee naalden, maar daar gaat natuurlijk heel veel tijd inzitten. Dus zou een breimachine uitkomst en tijdbesparing bieden. Wel een handmatige natuurlijk geen electrische; PuurLana is immers een duurzame onderneming. Een klein half jaar geleden zag ik een breimachine op marktplaats te koop voor 35 euro. Ik dacht: daar kan ik mij geen buil aan vallen al zou het alleen maar om op te oefenen zijn. Het merk Empisal had ik wel gegoogled en leek wel ok. Ik moest ervoor naar Tilburg en dat kon ik mooi combineren met een bezoek aan het Textielmuseum. Het vroor dat het kraakte en er lag veel sneeuw, mijn 21 jaar oude auto wilde niet starten (is daarna ook naar de sloop gegaan zie blog Rugzakondernemer) dus ik nam de trein. De machine zou in een koffer zitten dus het zou wel lukken. In een oud rijtjeshuis werd ik opengedaan door een man van rond de 50 en ik betrad een donker eikenhouten woonkamer propvol poppen met gebreide kleertjes aan. Ik moest mee naar achteren en ja ik ben in die dingen dan toch een bangerd dus ik greep naar mijn mobiel. Helemaal ten onrechte natuurlijk (ik kijk teveel naar die horror films), 't was een schat van een man. De moeder van de man bleek een paar maanden ervoor te zijn overleden; de breimachine stond er nog alsof ze er zo weer achter plaats kon gaan nemen. De man had niets met breien en wist dus ook niet hoe hij werkte, wel dát hij werkte want daags voor haar overlijden had moeder er nog op gebreid. Het zag er een beetje roestig en oud uit en ik wist niet of de machine echt werkte, of alle onderdelen aanwezig waren, de beschrijving was in het Engels (lekker veel jargon!), ik noch de man wist er iets van en toch kocht ik hem. Maar om een heel andere reden. De machine had moeder in de jaren 60 uit Johannesburg naar Nederland gehaald. Hoe en waarom wist de man niet. In het boekje staat geschreven "24-12-1962 . This belongs to Y.K. Meader only" en een adres in Johannesburg. Is Y.J. Meader een vrouw? Moeder wellicht van een rijke schare kroost. Of juist een kind dat poppekleertjes breit? Heeft Y.J. Meader het als kerstcadeau gekregen? Wat wordt bedoeld met "only"? Is de machine met een boot naar Nederland gehaald? Nam iemand hem mee of met een vrachtboot? Had moeder connecties met Y.J. Meader? Hoeveel (poppen) kleertjes zijn erop gebreid. Oh ik was er meteen verliefd op. Ook de ijzeren koffer vond ik zo charmant, zo fifties. Helaas ook zwaar. Ik hoopte dat men in het Textielmuseum iets meer kon vertellen over de machine, maar helaas weet men alleen alles van electrische machines.
Thuis heb ik 5 dagen vertaald, geoefend en op internet gezocht maar het lukte me niet. Uiteindelijk nam ik hem mee naar meneer Holthuis in Aalten die ik ontmoette op een fair. Hij heeft hem voor 100 euro nagekeken, een schuimrubberen strip en wat naalden vervangen en een lange kam erbij gedaan zodat ik die 100 breinaalden echt kan gebruiken. En nu... nu werkt hij wel, maar kan ik er niet met mijn zelfgesponnen wol op breien. Maar ik doe hem toch niet weg hoor. Zo 'n verhaal erachter...


2 opmerkingen:

  1. Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

    nolvadex

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal.

    Heb ook net via Marktplaats een handbreimachine gekocht, geen Empisal, en ook niet met zo'n verhaal erachter.
    Hij is afkomstig uit de buurt van Eindhoven, maar volgens een foldertje dat bij de handleiding zit, is hij ooit als nieuw verkocht in Veendam.
    Had hem laten opsturen, want ik ben niet zo'n autorijder.
    Tijdens het transport is hij beschadigd geraakt, maar gelukkig niet zodanig dat hij niet meer te gebruiken is.

    BeantwoordenVerwijderen