vrijdag 4 maart 2011

Handwerkbeurs

Afgelopen zaterdag ben ik naar de Handwerkbeurs in Zwolle geweest met een spinvriendin/collega Sonja van Kleiendraad. Ik ga nooit naar dergelijke beurzen, mij te groot en te druk. Bovendien ookal neem je je voor niks te kopen, je komt toch altijdweer thuis met een tas vol spullen die je in een zwak moment toch hebt aangeschaft. Vaak word je ook aangespoord door je metgezel. Gelukkig was ik nu met iemand die ook niets kocht en alleen maar wilde kijken wat er zoal wordt aangeboden en voor welke prijs. Een soort concurrentenonderzoek en daar kwam ik dus ook hoofdzakelijk voor. Ik keek ook of het voor mij wellicht interessant zou zijn om er volgend jaar met PuurLana een kraam te huren. Het is nogal prijzig zeker 1000 euro. Je moet dus heel veel omzetten en het is nog niet zover dat PuurLana wol kan concurreren met Scheepjes wol.

Ik vond het wel erg leuk om er rond te struinen tussen al de handwerksters (99% vrouwen) en werd er ook hebberig van. Het liefst ging ik met trolleykoffers vol lapjes, borduurzijde, stramien, vilt, kraaltjes en knopen en natuurlijk wol naar huis. Maar ik weet dat het weer een boel onafgemaakte projecten oplevert. Er liggen nog halve patchwork dekens en onafgemaakte geborduurde tafelkleden genoeg. Ik moet mijn onderwerp afbakenen. Dus op naar de wol. Ik zag veel van hetzelfde: heel dunne "wol" (meestal is het zoiets als acryl) in felle gifkleurtjes om mee te kantbreien/kanthaken en dat is niet mijn ding. Ik hou van dat grove, rustieke werk. Gelukkig stond er Trikoo een heel leuke en lief bedrijf met mooie ecowol. Daar kocht ik een verfreceptenboekje. Ook de stand van Storm op Zolder vond ik er uit springen. Natuurlijk waren ook De Spinners aanwezig met verschillende soorten spinnewielen, waarop weer van die heel dunne wol werd gesponnen.
Ik kocht een paar ons natuurwol om te verven met planten en ik nam een abonnement op het blad Textiel Plus; een tijdschrift waarin textiel als kunstvorm wordt gepresenteerd. Niet echt toepasbaar maar meer als inspiratiebron. Ook nam ik een abo op de Verena, toepasbare breisels zal ik maar zeggen. Ik vond het erg druk maar de dame van Trikoo zei dat het vrijdag veel drukker was.
Na een uur of 4 hadden we het wel gezien. Ik ging nog even Zwolle in en Sonja ging naar huis. Ik denk niet dat ik er volgend jaar met PuurLana een stand huur tenzij ...

1 opmerking:

  1. Hoi Marjolein,

    Ja het was stikgezellig met je.
    Met de hand op de knip (echt hollands, kijken en bijna niet kopen) rondneuzen en inspiratie opdoen.
    Veel moois gezien maar inderdaad ook heel veel dingen waar we beiden niet warm voor lopen.

    De natuurtinten en natuurlijke producten spreken ons beide het meeste aan.
    Ik sta al weer uren vachten uit te zoeken...
    Prachtige superzachte swifter x texelaar.
    Ik ga het wassen en vliezen met van alles er doorheen maken. De inspiratie heb ik opgedaan op de beurs.
    Voor mij vooralsnog ook geen stand op de beurs.
    Bedankt voor de leuke dag!

    Groetjes Sonja

    BeantwoordenVerwijderen